اداری) باشد.
1-1- فرهنگ و بستر فساد اداری عبارتست از پاداشی نامشروع که برای وارد کردن فرد (کارگزار دولتی) به تخلف از وظيفه تخصيص داده شده پرداخت می شود.
2-1- هانتينگتون فساد اداری را به رفتار آن دسته از کارکنان بخش عمومی که برای منافع خصوصی خود ضوابط پذيرفته شده را زير پا می گذارند اطلاق می کند.
3-1- گوتا ميردال عقيده دارد فساد اداری بصورت های گوناگون اعم از انحراف يا اعمال قدرت شخصی و استفاده نامشروع از مقام و موقعيت شغلی قابل اطلاق است.
4-1- تئوبولد آسيب اداری را استفاده غير قانونی از اختيارات برای نفع شخصی بيان می کند. (1990)
5-1- بانک جهانی و سازمان شفافيت بين الملل فساد اداری عبارتست از استفاده از قدرت عمومی برای کسب منافع خصوصی اداری، تحت تأثير منافع شخصی يا روابط و علايق خانوادگی
6-1- تعريف حقوقی (قانونی) فساد اداری : استفاده غير قانونی از اختيارات اداری/ دولتی برای نفع شخصی (تئوبولد-1990)
7-1- تعريف بر مبنای افکار عمومی جامعه اقدامی (در چهارچوب فعاليتهای اداری/ دولتی) که از ديد عموم مردم غير اخلاقی و مذموم يا مضر باشد. در اين تعريف فساد اداری به سه حالت : سياه، خاکستری و سفيد تقسيم می شود (هايدن هيمر)
8-1- تعريف بر اساس منافع عمومی آن گروه از اقدامات کارگزارن حکومت است که :
اولاً ) به منافع عمومی (Public Interest) لطمه بزند
ثانياً ) هدف از انجام آن رساندن فايده به عامل يا شخص ثالثی باشد که عامل را برای انجام اين کار اجير کرده است.
9-1- ويتوتاتزی معتقد است که يک مسئول يا کارگزار دولتی مرتکب آسيب اداری شده است که در اتخاذ تصميمات اداری، تحت تأثير منافع شخصی يا روابط و علايق خانوادگی و دلبستگي های اجتماعی قرار گرفته باشد. اين تعريف در مورد کشورهای در حال توسعه بيشتر از کشورهای صنعتی مصداق دارد زيرا در اين گونه کشورها روابط اجتماعی و خانوادگی اهميت بسيار بالايي دارند و هر فرد وظيفه خود می داند تا حد امکان به خويشاوندان و نزديکان خود کمک نمايد. علاوه بر آن هر فرد نيز برای رسيدن به مقاصد شخصی و رفع مشکلات خود در وهله نخست متکی به حمايتها و مساعدتهای اقوام و آشنايان خود است. (الوانی-1377)
10-1- آسيب کلان يا خرد نتايج تحقيقات انجام شده در مورد آسيب اداری کشورهای مختلف نشان می دهد که آسيب اداری در رده های ميانی و پايينی نظام اداری تا حد زيادی به ميزان فساد در بين سياستگزاران و کارمندان عالی رتبه بستگی دارد. هنگامی که مديران ارشد فاسد باشند از يک سو به کمک مديران ميانی نيازمندند و از سوی ديگر ناچارند نهادهای حسابرسی و نظارتی، مطبوعات و دستگاههای قضايي و سازمانهای بازرسی را تضعيف کنند.
11-1- در لايحه مبارزه با فساد سازمان مديريت و برنامه ريزی کشور برای مطالعه کاربردی آسيب اداری و روشهای مبارزه با آن در برنامه پيشنهادی خود تحت عنوان برنامه مبارزه با فساد و ارتقای سلامت در نظام اداری تعريف بعدی را پيشنهاد کرده است.
فساد اداری عبارتست از :
الف ) اقدامات مأموران دولتی که با هدف انتفاع و بهره برداری برای خود يا اشخاص ديگر يا در قبال دريافت مال برای خود يا اشخاص ديگر از طريق راههای زير انجام می پذيرد :
- نقض قوانين و مقررات و ضوابط اداری
- تعبير و تفسير قوانين و مقررات و ضوابط اداری
- تغيير در قوانين و مقررات و ضوابط اداری
- خودداری، کندکاری يا کوتاهی در انجام وظايف در قبال ارباب رجوع
- تسهيل يا تسريع غير عادی در انجام کار برای اشخاص معين در مقايسه با ديگران
فساد اداري
ب ) اقدامات اشخاص حقيقی و حقوقی با هدف انتفاع و بهره برداری برای خود يا اشخاص ديگر يا در قبال پرداخت مال به مأموران دولت که به منظور برخورداری از مزايا و امتيازات از راههای غير صحيح انجام می پذيرد.
تعاريف فساد مالی و رانت جويي
:: موضوعات مرتبط:
جزوات حقوقی و وکالت ,
,
:: برچسبها:
فساد اداری و راهکارهای مقابله باآن ,
:: بازدید از این مطلب : 3794
|
امتیاز مطلب : 6
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2